Tips til deg som planlegger firmatur

Tips til deg som planlegger firmatur

Ønsker du å belønne dine ansatte med en tur fordi de har gjort en god jobb? Vil du ta med hele bedriften på en reise for å komme ut av kontoret og bygge videre på den gode lagfølelsen? Uansett hva hensikten og formålet ditt er, vil en firmatur bidra til økt samhold og produktivitet, og vil være noe de ansatte kan snakke om i lang tid. 

For at vi kan hjelpe deg så godt som mulig har vi samlet noen punkter du bør tenke gjennom før du tar kontakt med oss. 

 

Hva er formålet med turen?

Det finnes mange gode grunner for å ta med kollegaer og ansatte på reise. Enten formålet er belønning, jubileum, konferanse eller å bygge samhold i teamet, er det viktig å definere et formål med turen. Da blir det enklere å finne aktiviteter og innhold som passer inn.

 

Hvem skal være med?

Om det er 20 mannlige bilmekanikere i 50-åra eller 150 jenter i klesbransjen i ulik alder har mye å si for hva reisen skal fylles med av innhold.
Husk at aktivitetene ikke må gjenspeile det du selv liker, men passe til en hel gruppe mennesker.
Tips: Dersom aktivitetene skal passe for alle bør de ikke må være for fysisk krevende. Ved store grupper er det ofte praktisk å ha både valgfrie og obligatoriske aktiviteter slik at alle finner noe som passer dem. 

Hvem man skal invitere med seg er selvsagt et viktig spørsmål.
Dersom du skal invitere med deg alle - husk også på de som er ute i permisjon, samt nyansatte som kanskje ikke har begynt i jobben enda.

Hvis ikke alle blir invitert er det viktig at alle i bedriften er inneforstått med hvorfor kun deler av selskapet skal på tur, for eks ved en ledersamling. 

 

Hva er budsjettet?

Start med å avklare det økonomiske utgangspunktet. Når du vet hvor mye som skal brukes på denne reisen blir det mye enklere å planlegge aktuelle destinasjoner og alternativer til aktiviteter.  
Kanskje er det en belønningstur de ansatte har jobbet for i lang tid, eller en overraskelse i anledning et jubileum eller nylansering?

Husk at billig ikke alltid er bra, det kan fort bli dyrt når det viser seg at relevante forsikringer og tjenester ikke var inkludert.
Desto mer du inkluderer i pakken fra starten av dess færre økonomiske overraskelser får du når reisen er over. 

Du som booker turen vet hva som er inkludert og ikke. Husk å kommuniser hva som er inkludert, og hva de ansatte selv må dekke til alle som skal være med på tur. 
Tips: Sjekk skattereglene for hva du kan skrive av og ikke – så unngår dere ubehagelige overraskelser når dere kommer hjem.

 

Faglig innhold

Et møterom er ikke bare et møterom. Er det behov for prosjektor og lydanlegg? Internett? Penner og papir? Kaffepause eller lunch? Eksterne foredragsholdere eller bedriftsbesøk? Om det faglige er hovedformålet med turen er det viktig med god planlegging.
 

Overnatting

Skal dere overnatte i lavvo eller på luksushotell? På standard byhotell eller i historiske omgivelser? Dobbeltrom eller enkeltrom? En god natts søvn er helt avgjørende enten man skal fungere på dagtid eller nattestid, så overnattingsstedet er viktig å tenke på. Uansett hva man velger er det smart å huske på avstand til flyplassen, aktiviteter eller andre punkter på programmet. Store grupper og høyere alder setter ofte høyere krav til standard.  
 

Transport og reisetid

Om reisen er lang eller kort, er det alltid mulig å gjøre noe spennende ut av selve transporten, med en hyggelig lunsj eller unik opplevelse underveis.

På utenlandsturer må man huske på den totale reisetiden, inkludert eventuelle tilslutningsfly fra andre flyplasser, venting og transfer. På en stor flyplass i en ukjent by er det alltid praktisk å bli møtt i ankomsthallen og fulgt til en ventende buss eller taxi. 
Og for all del – sjekk at alle har gyldig pass i god tid før reisen. 

God tur!